Filter
  • Božićna čestitka

    Dragi učenici i kolege, poštovani roditelji i suradnici,

    na kraju još jedne godine želim vam od srca poželjeti srećom i mirom ispunjene ove blagdanske dane. Rijetko kad čovjek osjeti ljubav, toplinu i potrebu za bližnjima kao na Božić. Neka vas taj osjećaj prati i kroz cijelu sljedeću godinu i neka vam nova godina donese radost, smijeh i dobro zdravlje.

    Čestit Božić i sretna Nova godina!

    v.d. ravnatelja
    Ivanka Pudić, dipl. ing.

  • Zagreb

    Učenici naše škole posjetili su glavni grad Republike Hrvatske. Stručna ekskurzija u Zagreb koju je organizirao profesor Robert Bošnjaković podrazumijevala je posjet Tehničkom muzeju Nikola Tesla, božićnom adventskom sajmu u centru grada i Salajlandu u Čazmi. Učenici 1.a i 1.b razreda u pratnji svojih razrednica Dženane Al-Saleh i Andree Zelić, pedagoginje Svjetlane Kesedžić te voditelja stručne ekskurzije Roberta Bošnjakovića i Niaza Šabića obišli su Tehnički muzej u Zagrebu. Imali su priliku vidjeti pokuse i demonstracije različitih otkrića i izuma vizionara i znanstvenika Nikole Tesle, zatim su posjetili rudnik u sklopu muzeja te planetarij. Muzej su napustili obogaćeni novim spoznajama i iskustvima.

    Drugi dio ekskurzije bio je opušteniji, obišli su adventski sajam u centru grada koji je već tri godine za redom proglašen najljepšim adventom u Europi. Tamo su se susreli s učenicima 3.a razreda i njihovom razrednicom Nerminom Čeliković, a potom se zajedno uputili na imanje obitelji Salaj gdje su mogli uživati u njihovoj pravoj božićnoj bajci koja je ostvarena s pet milijuna lampica.

    Unatoč hladnoći učenici i profesori su proveli uzbudljiv dan i sretno se vratili kući.

     

  • Medjunarodni dan ljudskih prava

    Dana 10.12.2019. godine u Srednjoj školi Pere Zečevića Odžak obilježen je Međunarodni dan ljudskih prava. U predvorju škole postavljena je izložba plakata i prezentacija na temu ljudskih prava. Plakatima se na slikovit, originalan i zanimljiv način progovorilo o temeljnim ljudskim pravima te važnosti njihove primjene u današnjem svijetu.

  • Vaznost duhovnosti u svakodnevnom zivotu

    U odžačkom Centru za kulturu u utorak 10.12.2019. godine održano je zanimljivo i poučno predavanje. Tema predavanja bila je Važnost duhovnosti u svakodnevnom životu, a predavač je bio prof. dr. Sead Seljubac. Profesor je progovorio o aktualnim temama kao što su kocka, droga i ostale ovisnosti, ali s aspekta vjere i duhovnosti. Dvorana je bila ispunjena do posljednjeg mjesta, a predavanje su pozorno slušali učenici naše škole, učenici Osnovne škole Vladimira Nazora Odžak te profesori i roditelji. Na mnogim primjerima iz prakse i svakodnevnog života istaknuta je važnost obitelji kao kamena temeljca u razvoju svake osobnosti te su dani duhovni savjeti za odupiranje opasnostima koje nas okružuju. Uz prof. dr. Seada Seljupca okupljenima se obratio i organizator predavanja odžački efendija Fahrudin Mujanović, kao i odžački župnik Jakov Filipović.

  • Priprema za praznike

    Učenici naše škole ukrasili su lampicama i prigodnim ukrasima školske hodnike, dvorište, urede i pokoju učionicu. U predvorju škole vrijedne učeničke ruke okitile su bor koji je nam je darovala cvjećara Mimoza 2. Odžak te im ovim putem od srca zahvaljujemo.

    Naša škola sada odiše nekim svečanim duhom te se na taj način pripremamo se za predstojeće božićne i novogodišnje blagdane.

  • Debata

    Obilježavanje Međunarodnog dana ljudskih prava u našoj školi nastavilo se tradicionalnom debatom o aktualnim temama i problemima današnjeg društva. Profesorica Amira Sejdinović Kevra već niz godina organizira debatu učenika povodom Dana ljudskih prava. Ovogodišnja tema bila je legalizacija istospolnih brakova. Tu kontroverznu temu odabrali su sami učenici naše škole i time dokazali da ne trebaju postojati tabu teme. Rasprava je bila dobro organizirana i vođena, a sudionici, koji su bili podijeljeni na afirmacijsku i negacijsku skupinu, poštovali su pravila uljudnog debatiranja i jasno iznosili svoje argumente. S obzirom na delikatnu tematiku razvila se žustra rasprava te su prikazani potpuno oprečni stavovi. Pobjedu je, na iznenađenje većine, odnijela afirmacijslka skupina zbog boljih argumenata.

    Bez obzira na krajnju odluku sudaca, obje su skupine pokazale dobru pripremljenost, iznimne retoričke vještine i zrelo razmišljanje.

    Debatanti su bili učenici različitih uzrasta i struka, a njihovu borbu riječima promatrali su sa zanimanjem njihovi profesori i ostali učenici.

  • Sretan rođendan gospodine Flaubert!

    „Kad čovjek ne može biti umjetnik, postaje kritičar isto tako kao što postaje doušnik kad ne može postati vojnikom.“

    „Autor treba biti u svom djelu ono što je Bog u svemiru: sveprisutan i uvijek nevidljiv.“

    „Ništa toliko ne ponizuje čovjeka koliko to što vidi da budale uspijevaju u stvarima u kojima je on doživio neuspjeh.“

    „Ljubav je proljetna biljka koja sve prožima nadom, pa čak i ruševine uz koje prianja.“

    „Srce je bogatstvo koje se ne prodaje i ne kupuje, nego se poklanja.“

    „Kad čovjek očajava, uvijek se treba nadati, a kad se nada, treba sumnjati.“

    „Lijepi su lijepi samo zato što su okruženi ružnima.“

    „Šta znači biti slavan? Postići da se govori mnogo gluposti na vaš račun.“

    „U rečenici treba prije svega kolati krv, a ne limfa: kad ja kažem krv, to znači srce. Njena je zadaća da kuca, da treperi i uzbuđuje...“

    Jedan od najvećih svjetskih romanopisaca, Gustave Flaubert, rodio se 12. prosinca 1821. godine u Rouenu (Francuska), a napustio ovaj svijet na današnji dan, 8. svibnja 1880. godine. Pamtimo ga kao najutjecajnijeg francuskog romanopisca 19. stoljeća. Rano se počeo oduševljavati književnošću i od 1835. godine počeo pisati pripovijetke te objavljivati književne novine. Iako nije nikad zasnovao obitelj, doživio je veliku platonsku ljubav s Elisom Foucault. To je bila žena glazbenog izdavača Mauricea Schlesingera, 11 godina starija od njega i tijekom cijelog života ostala je među njegovim najvažnijim osobama. Sljedeću ljubavnu priču doživio je s pariškom pjesnikinjom Louisom Colet s kojom se dopisivao do 1855. godine. Flaubert je bio vrlo krhkog zdravlja, tako da glavninu svog života provodi u ladanjskoj kući u blizini Rouena. Bolest ga toliko razdražuje da pada u tešku depresiju kao i njegova prva ljubav Elise.

    Prvo Flaubertovo remek djelo, a ujedno i najpoznatije je „Gospođa Bovary“ iz 1857. godine. Pisanju tog djela prethodilo je piščevo putovanje po Bliskome i Srednjem istoku u trajanju od skoro dvije godine. To je turobna pripovijest koja je sazrijevala za to vrijeme, a sam pisac za djelo kaže kako se temelji na „mističkom i zemaljskom obliku neutažive ljubavi“. Tema nesretnog braka i preljuba je književni obrazac koji je bezbroj puta bio korišten u pisaca, a zamišljen je kao sukob snova i stvarnosti, iluzija i razočarenja. Makar je desetak puta počinjao jer mu se tema činila isuviše banalna, ipak je odlučio progovoriti o egzistencijalnoj dosadi mlade žene provincijskoga normandijskoga liječnika, Emme Bovary, sklonoj preljubima i na kraju samoubojstvu. „Junakinja“ je izazvala sudski proces zbog, navodno, nemoralnih dijelova teksta. Pisac, njegov izdavač i tiskar,  oslobođeni su optužbe zahvaljujući mudrosti suca. G. Flaubert je izjavio: „Vjeruju da sam zaljubljen u stvarnost, a zapravo ja je mrzim. Iz mržnje prema realizmu počeo sam pisati taj roman“. Taj nadasve psihološki roman krase vjerodostojnost u prikazu pojedinosti, impersonalni pristup u kojem se glas i misao pisca potpuno gube, te skladni i profinjeni stil koji je postao uzorom francuske proze. Autor ga je okarakterizirao kao djelo o „ironičnoj sudbini koja podešava stvari tako da cjelina bude što je moguće skladnija, a sudionici što je moguće nesretniji“. Takva piščeva vizija, gdje junakinja djela zamišlja da je rođena za drukčiju sudbinu od one koju joj je život namijenio, dobila je i pripadajući pojam „bovarizam“.

    „Njen je pak život bio hladan kao tavan kojemu je prozor okrenut prema sjeveru i dosada je kao nijema paučina plela potajno svoju mrežu po svim kutovima njena srca. (...) U duši međutim očekivala je neki događaj.“

  • Uređenje informatičke učionice

    Informatička tehnologija odavno je postala dio naše svakodnevnice. Učenici od početka školovanja savladavaju razna informatička znanja, stoga se u našoj školi uređuju nove ili dopunjuju već postojeće informatičke učionice.
    Ponosni smo jer je ove godine još jedna učionica, uz pomoć profesora elektrotehničke struke i njihovih učenika, pretvorena u informatičku učionicu.
    Posebno nas raduje što će informatička učionica svim učenicima biti od velike koristi.

     

  • Čestitka za Božić i Novu godinu

    Dragim učenicima i djelatnicima naše škole, poštovanim roditeljima i suradnicima te svim ostalim prijateljima i ljudima dobre volje želim od srca ugodne te zdravljem, ljubavlju i blagostanjem ispunjene nadolazeće blagdane.

    Čestit Božić i sretna Nova godina!

    v. d. ravnatelja
    Ivanka Pudić, dipl. ing.

  • Debata: Da li su ljudska prava realna ili imaginarna kategorija

    Učili smo da su ljudska prava osnovna prava koja je svaki čovjek stekao svojim rođenjem. Bez obzira na mjesto rođenja, obitelj, uvjete u kojima živi ili svoje godine, svaki čovjek ima ista ljudska prava. 

    Dakle, ista prava imaš ti, tvoja braća i sestre, tvoji prijatelji, tvoji roditelji, tvoje bake i djedovi i tako dalje. 

    No, je li to zaista tako, jesu li ljudska prava realna ili imaginarna kategorija, mogli ste saznati na debati koju su održali profesori i učenici naše škole povodom obilježavanja Međunarodnog dana ljudskih prava.

    Svima se zahvaljujemo na uloženom trudu i radu i nadamo se da će se ovakve debate i dalje održavati u našoj školi.

     

  • Razmatranje mogućnosti za obavljanje praktične nastave

    U okviru redovitih posjeta školama ministar prosvjete, znanosti, kulture i športa, Drago Kopić, obišao je Srednju školu Pere Zečevića Odžak sa svojim suradnicima.  Na održanom radnom sastanku bili su nazočni ravnateljica škole- Ivanka Pudić, načelnik općine Odžak - Jakov Ivanković i ravnatelj poduzeća Pims elektro oprema d.o.o. - Damir Gavrić. Tema sastanka je bila razmatranje mogućnosti za obavljanje praktične nastave za učenike Srednje škole Pere Zečevića Odžak za zanimanja strojarski tehničari, bravari i elektroinstalateri. Na sastanku je rečeno kako Pims elektro oprema d.o.o. može ponuditi učenicima mogućnost upošljavanja nakon završenog obrazovanja. Sudionici su se usuglasili da tržište rada treba dati svoj doprinos prilikom razmatranja upisa učenika za zanimanja koja bi praktičnu nastavu mogli izvoditi u poduzećima općine Odžak. Na sastanku je istaknuta mogućnost prilagodbe 30% nastavnih planova i programa koji su rađeni u EU Vet programu kao i mogućnost da nastavnik praktične nastave bude uz učenike tijekom izvođenja praktične nastave. U okviru posjete svi sudionici su posjetili poduzeće Pims elektro oprema d.o.o. u Odžaku i upoznali se s proizvodnim pogonom i vrstama proizvoda koji se plasiraju u inozemstvu.

  • Izložba fotografija Obitelj-susret generacija

    Izložba najboljih fotografija nagradnog natječaja Hrvatske kulturne zajednice (HKZ) Troplet "Obitelj - susret generacija" otvorena je u Hrvatskom domu hercega Stjepana Kosače.

    Predsjednik HKZ-a Troplet, Miroslav Nikolić, izjavio je kako je cilj ovog natječaja bio promoviranje tradicionalnih i obiteljskih vrijednosti.

    - Te su vrijednosti itekako ugrožene i željeli smo potaknuti njihovo promoviranje i očuvanje. S druge strane, cilj nam je bio da potaknemo istraživanje samih sebe, da svatko od nas, i svatko od ovih fotografa, pokuša prepoznati svoj talent i svoju nadarenost - kazao je Nikolić.

    Član ocjenjivačkog žirija, fotograf Ivan Kelava, ocijenio je da je žiri imao težak zadatak.

    - Fotografije sam prelazio po nekoliko puta ocjenjujući i birajući kvalitetu, originalnost, poruku i tehničke aspekte, odnosno rezoluciju fotografije - kazao je Kelava.

    U Kosači je izloženo 20 najboljih fotografija s Tropletovog natječaja, a prvo mjesto i fotoaparat Canon EOS 1300D kao nagradu za najbolju fotografiju osvojila je Stela Visković.

    Među 20 najboljih fotografija bile su i fotografije naših učenika, Dženite Puzić i Ante Kovačevića. Od srca im čestitamo na postignutim rezultatima i želimo im puno uspjeha u daljnjem radu.

     

  • Božićna i novogodišnja čarolija

    Dana 10.12.2018. godine u Srednjoj školi Pere Zečevića organizirano je tradicionalno kićenje bora. Naime, naši učenici su i ove godine pokazali svoju kreativnost i maštovitost u izradi ukrasa za bor. Posebno se zahvaljujemo cvjećari „Mimoza“ koja nam je poklonila bor i time posebno razveselila naše učenike i djelatnike te učinila da  predvorje škole izgleda poput najljepše bajke. Kako biste se uvjerili u božićnu i novogodišnju čaroliju koja je zahvatila našu školu, pogledajte fotografije.

    Učenici i djelatnici Srednje škole Pere Zečevića Odžak žele sugrađanima katoličke vjeroispovijesti čestitati nadolazeće božićne blagdane, a svima sretnu i uspješnu Novu, 2019. godinu.

     

  • Izgradnja nadstrešnice na autobusnoj stanici ispred Osnovne škole Vladimira Nazora Odžak

    Izgradnja nadstrešnice je još jedan u nizu korisnih projekata za lokalnu zajednicu u čijoj realizaciji su učestvovali i učenici bravarske struke Srednje škole Pere Zečevića Odžak. Oni su zajedno sa svojim mentorima i uposlenicima lokalne kompanije konstruirali okvir za nadstrešnicu koja je smještena na autobusnoj stanici ispred Osnovne škole Vladimira Nazora Odžak u Odžaku. Ta nadstrešnica će poslužiti najprije učenicima, ali i ostalim žiteljima općine Odžak koji putuju, kao zaklon od vremenskih nepogoda u trenucima kada čekaju autobus ili početak nastave u školama.

    Na kraju bismo se zahvalili i pohvalili učenike i njihove mentore za pružanje stručnog rada za korist lokalne zajednice. 

  • Božićni program 2017

    Završetak prvog polugodišta školske 2017./2018. godine obilježen je prigodnim Božićnim programom. 

    U pripremi programa sudjelovali su učenici  prvog, drugog, trećeg i četvrtog razreda opće gimnazije i učenici prvog razreda dizajnera.

    Učenici 1b razreda smjer dizajner pripremili su Mali Božićni sajam pod vodstvom razrednice Žane Kovačević, bilo je moguće kupiti raznolike predmete od ukrasnih kutijica za nakit do samog nakita, a svi su darovi unikati.

    Voditeljica programa zaželjela je  svim učenicima, profesorima i djelatnicima škole lijep provod te pročitala ulomak  pripovijetke Na Badnjak, Ksavera Šandora Gjalskog.

    Nakon toga slijedila je dramsko-recitacijska izvedba djela Mi i vi, Halila  Džubrana.

    Božićni program upriličen je i glazbenim dijelom koji je obuhvatio neke od najpoznatijih Božićnih pjesama. 

    Učenici su program priredili i izveli i pod vodstvom profesora Josipa Vincetića, koji je s njima sudjelovao u glazbenom dijelu programa.

  • Debata 2017

    11. prosinca 2017. godine u prostorijama Srednje škole Pere Zečevića Odžak održana je debata. 

    Debatu su održali učenici 3 razreda gimnazije pod vodstvom profesorice Amire Sejdinović, tj. oni učenici koji idu na izbornu nastavu iz predmeta Politika, gospodarstvo, demokracija i ljudska prava.

    Na sudjelovanje u debati bili su pozvani djelatnici škole, Vijeće učenika i ostali učenici.

    Debata je bila vezana za dvije teme:

    Treba li pomaknuti početnu dobnu granicu za glasanje u Bosni i Hercegovini?

    Treba li srednjoškolsko obrazovanje u Bosni i Hercegovini biti obvezno?

     

  • Međunarodni dan osoba sa invaliditetom

    Učenici 4.razreda medicinske škole su u razdoblju od 27.studenog - 29.studenog 2017. godine u grupama posjećivali „Kuću nade“ u svrhu buđenja svijesti i druženja sa korisnicima, gdje su s njima radili, pomogli u kreiranju različitih materijala te održavali radionice. 

    5. prosinca  učenici su školi održali kratku usmenu prezentaciju u svim razredima o Međunarodnom danu osoba sa invaliditetom.

  • Strah

    Sama riječ strah kod ljudi izaziva nešto negativno, nešto što u ljude unosi nemir, grčenje, tjeskobu. Strah spada u primarne emocije  uz gnjev, sreću, žalost. Zašto primarne emocije?  Zato što se  one javljaju kod svake osobe u svim životnim razdobljima.

    Zašto sam se dotaknula straha i zašto baš želim o njemu pisati u ovom članku? Radeći s učenicima imala sam puno prilika čuti od njih kako zbog straha neke stvari ne uspijevaju dobro uraditi, kao npr. obuzme me strah kada trebam usmeno odgovarati, ja se blokiram kada me prozove profesorica, sve zaboravim što sam naučio kada me prozovu, počne mi se sušiti grlo i vrućina me neka udari u lice, gubim glas i malo se osjećam odsutno iz te prostorije. Ovo su sve riječi učenika koji imaju problem kako kažu strahom. Mene je strah...

    Radeći s učenicima na satima razrednika i obrađujući ovu temu imala sam priliku naći zanimljiv tekst koji je napisao prof.dr.sc. Mijo Nikić koji je objavljen u knjizi Izbor tema  za satove razrednih odjela (Zagreb, 2005.). Taj tekst prenijet ću vam ovdje kako biste lakše doznali što je to strah, vrste i način kako se boriti sa strahovima. Autor je na jedan sažet način predstavio ovu temu.

  • Dan srednjoškolaca

    17.studeni  obilježava se kao Međunarodni dan srednjoškolaca, tako su i učenici Srednje škole Pere Zečevića proslavili svoj dan prigodnim programom koji je bio organiziran za njih.

     

    Nastavni sati bili su skraćeni kako bi se mogao organizirati program obilježavanja dana srednjoškolaca na kojem su učenici sudjelovali između smjena, prva smjena, a druga smjena od 16 sati do 18 i 30 sati.

     

    U prijepodnevnoj kao i u poslijepodnevnoj smjeni učenici su mogli sudjelovati u sportskim natjecanjima, društvenim igrama, igranju video igrica, pravljenju frizura, književnom kružoku te likovnom radionici, koje su bile organizirane za učenike obaju smjena.

     

     

  • Božićna čestitka ravnateljice

     

    Dragi učenici i kolege profesori, 

    čast mi je što vam se mogu obratiti u ovo vrijeme mira i ljubavi na kraju još jedne uspješne godine. Ovih blagdanskih dana razmišljam o uspjesima i lijepim događajima koje smo protekle godine doživjeli zajedno i na tome vam zahvaljujem jer upravo je Božić vrijeme zahvale.

    Vama, dragim učenicima i djelatnicima naše škole, kao i poštovanim roditeljima i suradnicima te svim ostalim prijateljima i ljudima dobre volje želim od srca ugodne te ljubavlju i blagostanjem ispunjene nadolazeće blagdane.

    Čestit Božić i sretna Nova godina!

    v. d. ravnatelja Ivanka Pudić, dipl. ing.

     

  • Godišnjica smrti Pere Zečevića

    U spomen na Peru Zečevića, čovjeka čije ime nosi naša škola, danas 7.12.2016. u predvorju škole otkrivena je njegova slika i spomen-ploča. 

  • Akcija medicinske škole

    U našoj je školi pokrenuta nova akcija kojom će se progovoriti o nekim pomalo škakljivim temama. Učenici 4.c razreda medicinske škole pod vodstvom profesorice praktične nastave Zdenke Lujić osmislili su i organizirali niz predavanja o spolnom odnosu i spolnim bolestima u duhu nedavnog Dana borbe protiv AIDS-a.

     

  • Sretan Božić i Nova godina

    Dragim učenicima i djelatnicima naše škole, poštovanim roditeljima i suradnicima te svim ostalim prijateljima i ljudima dobre volje želim od srca ugodne te ljubavlju i blagostanjem ispunjene nadolazeće blagdane.

     Čestit Božić i sretna Nova godina!

     v. d. ravnatelja

    Ivanka Pudić, dipl. ing.


  • Akcija darivanja i debata

    Vijeće učenika naše škole je i ove godine bilo veoma aktivno i može se pohvaliti nizom realiziranih aktivnosti. Dvije aktivnosti koje su planirane kao posljednje u 2015. godini također su prošle veoma uspješno.

    Povodom Dana volontera 5.12.2015. godine, a i u skladu s nadolazećim blagdanima Vijeće učenika naše škole organiziralo je humanitarnu akciju „Jedno dijete, jedan slatkiš“, a kojoj je bio cilj da uljepša blagdane trima obiteljima naše općine. Ova akcija bila je nešto drugačijeg formata pa su učenici su prikupljali osnovne životne namirnice i higijenske potrepštine te su složena tri velika paketa koja su potom bila uručena obiteljima. Ovom prilikom Vijeće učenika zahvaljuje se svim učenicima naše škole koji su se odazvali ovoj akciji i želi im svima da uživaju u nadolazećim blagdanima.

  • Hvala svima!

    Trenutno se u našoj školi odvija prodaja majica s logom Srednje škole Pere Zečevića. Ovim putem želimo se zahvaliti svima koji su kupili majice budući da je sav prikupljeni novac namijenjen jednoj hvalevrijednoj akciji. Naime, sav će prihod od prodaje majica biti namijenjen učenicima naše škole slabijeg imovinskog stanja prvenstveno u financiranju maturalne ekskurzije.

    Pozivamo sve vas da u ovo predblagdansko vrijeme kupite majicu s logom naše škole i na taj način napravite dobro djelo. Cijena bijele polo majice je 15 KM, a ponuđene su sve veličine. Da biste kupili majicu i nekome uljepšali dan, obratite se prof. Katarina Lubina i prof. Merisa Bjelić.

    Svima vama od srca hvala što ste podržali akciju i time pomogli nekom kome je to potrebno.

     

  • Regionalno natjecanje debatnih klubova

    U Sarajevu 5.12.2015. godine održano je Regionalno natjecanje debatnih klubova u medicinskoj školi KŠC-a. Debatni klub Srednje škole Pere Zečevića Odžak bio je debitant na tom natjecanju, ali je unatoč tome postigao dobre rezultate.

  • Javni poziv za organizaciju maturalne ekskurzije

  • Poziv za učešće u AFS programima interkulturalnog učenja u šk. 2016/17. godini

    Želiš pohađati školu u stranoj zemlji, živjeti u domaćin porodici, naučiti novi jezik i učestvovati u životu lokalne zajednice? Maštaš o otkrivanju nove kulture, te želiš saznati nešto novo o vlastitoj kulturi posmatrajući je iz nove perspektive? Želiš izgraditi nova dugotrajna prijateljstva sa ljudima iz cijeloga svijeta i biti ambasador BiH? Želiš se osamostaliti, ojačati svoje samopouzdanje i bolje upoznati sebe i svoje mogućnosti?

    UG Interkulturni susreti u Bosni i Hercegovini u saradnji sa AFS Intercultural Programs objavljuje

    P O Z I V

    za učešće u AFS programima interkulturalnog učenja kroz razmjenu srednjoškolaca u školskoj 2016/17. godini.

  • Obilježavanje Svjetskog dana borbe protiv AIDS-a

    Povodom 1.12., odnosno Svjetskog dana borbe protiv AIDS-a učenici su u holu škole prikazivali prezentaciju o toj bolesti, njenom prenošenju, tijeku i liječenju bolesti. Osim toga dijelili su letke i crvene trakice kao simbol borbe protiv side profesorima i ostalim učenicima.

  • Stručna ekskurzija u Koprivnicu

    Dana 27.11.2015. učenici trećih razreda medicinske škole u sklopu stručne ekskurzije posjetili su Opću bolnicu dr. Tomislav Bardek i Srednju školu Koprivnica. Ovim putem se zahvaljujemo domaćinima što su nas ugostili i omugućili nam stjecanje novih znanja i spoznaja.

  • Donacija tvrtke Croatia osiguranje

    Tvrtka Croatia osiguranje donirala je našoj školi četiri lopte zbog dugogodišnje uspješne suradnje. Dvije košarkaške i dvije nogometne lopte dobro će doći učenicima na satima tjelesne i zdravstvene kulture te na izvannastavnim sportskim aktivnostima. Ovim putem zahvaljujemo na potpori.

     

  • Obilježen Dan borbe protiv nasilja nad ženama

    „Nasilja ima previše, u svim segmentima života, od ženskog i obiteljskog pa do društvenog života. Ono obuhvaća narušavanje građanskih, kulturnih i ekonomskih, političkih i društvenih prava žena. Podatak da u nasoj drzavi svakih 15 minuta fizički zlostavljena po jedna žena, govori dovoljno o ozbiljnosti problema. Nažalost, dolazimo u fazu kada postajemo nezainteresirani na sve oblike nasilja koje je prisutno u našem društvu. Razlog tomu je najviše taj jer imamo dovoljno svojih problema i to najviše egzistencijalnih. Unatoč tome ne smijemo zažmiriti ili prešutjeti na činjenicu da je puno onih koji dižu ruku na drugo ljudsko biće i zato se danas sjetite da žene koje su žrtve nasilja ponekad trebaju vašu riječ. Što više puta čujemo i vidimo nasilje i o njemu javno progovorimo, manje ćemo o njemu morati čitati u medijima. Nemojte misliti da to nije vaša stvar.“ (A. V.)

  • Djed Mraz

    Posjetio je Djed Mraz i našu školu!

  • Domjenak

    Povodom uspješnog završetka prvog polugodišta uprava škole priredila je domjenak za sve djelatnike. Zakuska radi skromne proslave nadolazećih praznika priređena je u zbornici te je atmosfera bila opuštena i svečana, a čak se zaigralo i kolo.

  • Blagdanska čestitka

  • Radionica: Konflikt i rješavanje konflikta

    Nakon radionice o zadaćama i ulozi razrednika koju je održala pedagoginja Marija Zečević, sinoć su kolege Merisa Bjelić i Darjan Ivić održali radionicu na temu: Konflikt i rješavanje konflikta. Održali su kratko predavanje o uzrocima i vrstama konflikta koji se pojavljuju u školi te o načinima rješavanja takvih konflikta.

  • Obilježavanje Međunarodnog dana ljudskih prava u našoj školi

     Obilježavanje Međunarodnog dana ljudskih prava

    „Nijedno društvo ne može cvjetati i biti sretno ukoliko je većina njegovih članova siromašna.“

     

    Adam Smith

     

  • Svjetski dan borbe protiv AIDSa

    Svjetski dan borbe protiv AIDS-a obilježava se 1. prosinca različitim aktivnostima s ciljem podizanja svijesti javnosti o HIV/AIDS-u, pokazivanja solidarnosti prema oboljelima, utjecanja na smanjenje stigme i diskriminacije i skretanja pozornosti na opasnosti koje donosi rizično ponašanje. 

  • Blagdanski ugođaj

    Naša škola dobila je i ove godine blagdansko ruho. Učenici 2.d razreda pod vodstvom profesorice Žane Kovačević izradili su ukrase za jelku te okitili po jednu u aneksu i u središnjoj zgradi. Ukrasili su i zbornice, hodnike i pročelja.

  • Međunarodni dan osoba s invaliditetom

    U srijedu, 3. prosinca 2014. u Centru za edukaciju i rehabilitaciju "Kuća nade" obilježen je Međunarodni dan osoba s invaliditetom. Uz prigodan zabavno - informativni program održana je i humanitarna aukcija slika koje su izradili štićenici "Kuće nade". 

    Prihod od prodanih slika bit će namijenjen kupnji mini busa koji je štićenicima neophodno potreban.

  • Sadnja voćaka

    Na dobivenoj parceli odlučili smo podignuti školski voćnjak. Prije nego što smo krenuli s pripremama, odredili smo koje ćemo voćne vrste i sorte uzgajati. Odlučili smo se za voćnu vrstu jabuku sorte GRENNY SMITH cijepljenu na podlozi M9. Osim jabuke posadit ćemo i po jednu sadnicu svih voćnih vrsta koje su kod nas zastupljene. Kada smo došli na parcelu najprije smo krenuli sa čišćenjem. Trudili smo se što temeljitije da to odradimo.

  • LJUBAV NIJE IGRAČKA VREMENA

    Ljubav nije igračka vremena

     

                                                                             William Shakespeare

    Jedan od najslavnijih soneta. U nizu negativnih odrednica ljubav se slavi kao „nepoznata“  apsolutna vrijednost, a tjeskobni stihovi opterećeni su osjećajima da je ljubavno savršenstvo odjeljenjo od nesavršenoga tijela. Ali cijela pjesma, unatoč tome što predstavlja priznanje duboke vjernosti u ljubavi, ili upravo zbog toga, zvuči kao oproštajni pozdrav.

    Ljubav ljubav nije ... Prava se ljubav ne mijenja kad zapazi promjene ( u izgledu, okolnostima, čuvstvima ) ljubljenje osobe, niti naginjanje zastranjenju kad je ta osoba nestalne naravi.

    Poput postojanja znaka ... kao svjetionik

     

    Vrijednosti neznane, mjerljive visine ... mornari mogu procijeniti visinu Sjevernjače iznad hroizonta,ali ne mogu o njoj ništa pobliže doznati ( tj. ljubav se ne može iskustveno razumijeti).

    Do sudnjeg ruba ... do svršetka svijeta.

     

     

    Sonet 116 je prikazan u najidealnijem obliku ljubavi. Prve četiri linije otkrivaju pjesnikovo zadovoljstvo u ljubavi koja je konstantna i jaka, i neće se mijenjati kada je promjena pronađe. Sljedeće linije proglašavaju da je prava ljubav  doista sve efikasnija te da će preživjeti bilo koju krizu. U linijama 7-8, pjesnik tvrdi da smo možda mogli mjeriti ljubav u određenoj mjeri, ali to ne znači da ga u potpunosti razumijemo.Ljubav je stvarna vrijednost ne može biti poznata to ostaje misterija.Preostale linije potvrđuju savršenu prirodu ljubavi koja je nepokolebljiva tijekom vremena čak do ruba propasti, ili smrti.U posljednjoj strofi, pjesnik izjavljuje da je riječ o  stalnoj zabludi, nepokretne prirode savršenoj ljubavi.

     

    Ljubav je staklo koje se lomi ako ga čovjek primi suviše nesigurno ili suviše čvrsto. Ljubav je traganje za nečim što svako želi a što malo ko ima. Svi smo mi dospjeli u ovozemaljsku baštu koja se zove život.Staze kojima hodamo su različite, prepliću se i razilaze, mi tečemo kao vrijeme, radujemo se, smijemo, patimo, bolujemo i što je najvažnije volimo.Danas je sve lepršavo i lijepo i mi ušuškani u svojoj ljubavi sijamo od zadovoljstva a sutra ... Šok ... Ugledamo onu stranu stvarnosti, onu stranu života koju jučer nismo poznavali, svi lijepi trenutci ispare a u nama ostaje jedino osećaj gorčine,usamljenosti i neobjašnjive tuge. Putevi ljubavi su veoma čudni i satkani su od bezbroj trenutaka. Svaki je poseban i neponovljiv. Svaki preživljeni dan i prespavana noć samo su djelići ogromnog mozaika. Nikada se jedan preživljeni trenutak neće ponoviti i zato treba voljeti i biti voljen u svakom trenutku, tokom ovog cijelog kratkog i nesavršenog života. Ljubav nije igračka vremena, ona nas pravi svojim igračkama, ali je vrijeme lijek za bol i patnju koju nam nesretna ljubav donosi. Ljubav je jedini kralj koji osvaja nova kraljevstva bez borbe, pregovora, priče, samo te pokori sebi, zavlada tvojim srcem, cijelim bićem i vjeruj, slatka je, ali gotovo je, jer postao si njen ROB.

  • LJUBAV KAO SVJETIONIK SJAJI

    LJUBAV KAO SVJETIONIK SJAJI

     

     

     

    Sonet glasi:

     

     

    „Voljeti se istinski-tih duša vjenčanje

    Ne priznajem da ima zapreka.

    Ljubav nije ljubav ako je ljubavi mijenjanje

    I kada, nevjerna, grli nevjernika.

    Ne! Ona je čvrsta kula-motrilja

    Što buru gleda-sama neuzdrmana;

    Zalutalom brodu zvijezda je vodilja,

    Jarbola visokih a blaga neznana;

    Ljubav nije igračka vremena –

    Nad njenom rumeni, mada, njegov mač stoji

    Ljubav se ne mijenja svakog trena

    Već do sudnjeg dana sve dane izbroji.

    Sobom li dokažem da sam pogriješio

    Nit sam ja pjesnik, nit je ko ljubio.

     

    „Što je ljubav?“ je možda najteže pitanje za ljudski rod. Prolaze stoljeća, mileniji, mijenjaju se društva, ljudi umiru i rađaju se, zasnivaju se bračne zajednice, ljudi se zaljubljuju, odljubljuju i rastavljaju, ali nitko do sada nije dao točnu definiciju ljubavi. Čovjek je u stanju prepoznati tek kada je iskusi. Bez obzira kako je vi definirate, ljubav je jedina prava istina u povijesti ljudskog roda. U ovom sonetu prve dvije linije su očito iluzija službe braka. Ako bilo tko zna uzrok ili samo jednu prepreku zašto te dvije osobe ne bi trebale biti međusobno povezane na brak, ako netko od vas zna bilo unutarnju prepreku zašto ne bi trebali biti spojeni. Misli trebaju biti istina u  posjedovanju ljubavi. U pravom smislu te riječi prepreka ne može biti promjena okolnosti, vanjski izgled, odnosno privremeni popusti u ponašanju. Kraj svijeta je blizu, umiru svi, umiru u ljubavi, u svom najidealnijem obliku. Prve četiri linije otkrivaju pjesnikovo zadovoljstvo u ljubavi koja je konstantna i jaka. Govore kako je ništa ne može promijeniti. Kada uspoređuje ljubav sa zalutalim brodom, kada govori da je ljubav zvijezda vodilja, govori da je ljubav doista nešto posebno, da je ona nešto što će sve preživjeti. Pjesnik govori da smo možda nekad mogli mjeriti ljubav u određenoj mjeri, ali to ne znači mjerenje u potpunosti. Ljubav je stvarna vrijednost i ona ne može biti poznata. Ona je velika tajna. Prava ljubav, bez obzira je li to roditeljska, dječja, bratska i sestrinska, obiteljska, prijateljska ljubav, neće predstavljati osjećaj teškoće, uznemirenosti i sjete, prava ljubav će, ako postoji postati dio samog ljudskog bića koji će na ljubav uzvraćati ljubavlju, na istinu istinom, prava ljubav ne troši ljudsko biće, ne skida mu životnu energiju, dapače, prava ljubav čini čovjeka, sretnijim, mirnijim, ispunjenim i CIJELIM. Posljednja strofa iznosi ispovijed pjesnika. Izjavljuje da je, ako je riječ o zabludi, riječ o nepokretnoj prirodi, da vraća sve ljubavne tekstove. Štoviše, na to dodaje, ako je stvarno osudio ljubav neprimjereno,  da ona nikad nikog nije stvarno voljela. Biti prihvatljiv i dijeliti ljubav, to je svrha i misija nas kao živih bića. Za nas nema veće svrhe. Ljubav, ljubav je za sve nas jedan test. Mi smo tu da dijelimo ljubav, to je naša svrha. Naša svrha je učiniti i podsjetiti kako biti dio ljubavi, kako razumjeti energiju ljubavi, kako biti voljen. Neki ljudi ne prihvaćaju ljubav Stvoritelja, jer se ne osjećaju vrijedni te ljubavi, ali još teže od toga je prihvatiti ljubav ako ne vjerujete u nju, ako ne vjerujete u izražavanje ljubavi koja je prirodna u vašoj duši. Kada si dio ljubavi, osjećaš stalan protok vibracija ljubavi. Ako je vaše srce zatvoreno za ljubav, tada će ljubav stvoriti unutarnje probleme. Budite stvorenje koje prihvaća ljubav. Ljubav kao svjetionik sja. Zaista. Ona sja. To je jedan poseban osjećaj. Moćan. Taj osjećaj silno utječe na ljude.  Osjećaj ljubavi zrači pozitivnom energijom. Ljudi su najsretniji na svijetu, ako im je ljubav uzvraćena. Neki pak to ne shvaćaju ozbiljno. Zaista žalosno. Nekima je ljubav samo igra i zabava, a oni koji je doživljavaju ozbiljno često su povrijeđeni, nesretni potišteni. Kako se kaže da nakon kiše dolazi sunce, tako se i nesretni i ostavljeni s vremenom oporave. Jer ljubav kao svjetionik sjaji, negdje drugo, zar ne? Zapamtite svi ljudi bi mogli i trebali osjetiti ljubav, ako netko nije u stanju iskusiti ljubav, jako je veliko pitanje da li je takva osoba uopće ljudsko biće i ima li dušu.

    Andrea Ivelj

    Marijana Zec

     

     

  • Alegorija Pakla

    Dante Alighieri

    "Božanstvena komedija"

     

     

    "Na pola našeg životnog puta

    u mračnoj mi se šumi noga stvori

    jer s ravne staze skrenuvši zaluta."

         Ovim riječima veličanstveni Dante Alighieri, talijanski pjesnik, započinje svoj put, priču, spjev o ljubavi, duši, unutrašnjem životu, božanskoj milosti, poticajnom mističnom iskustvu i ljudskoj potrebi za srećom, spokojem i prosvjetljenjem. Postaje protagonist, predstavnik čitavog ljudskog roda, uronjen u alegoriju od samog početka pa sve do kraja puta na kojemu prepoznaje vlastite grijehe i mane da bi nas stavio u smjeru vrlina, prosvjetljenja i pročišćenja. Jednakim intenzitetom i snagom svojih riječi Dante nas vodi iz tame vječnog prokletstva preko pokajničkih suza do Izvora jasnog svjetla, goruće ljubavi i vječne slatkoće.

         "Božanstvena komedija" proizašla je iz pjesnikovih dugih i neprestanih razmišljanja o vremenu u kojemu je živio, o tijeku političkih i vjerskih događanja, kao i razmišljanja o vlastitoj sudbini i osobnoj ulozi u povijesti. Ideja i pisanje spjeva bili su motivirani političkim porazom koji je doživio i prisilnim progonstvom. Osim toga, spjev je nastao iz potrebe za izlazom iz društvene isključivosti i marginalnosti te razočaranjem i nestankom onog svijeta u koji je čvrsto vjerovao. Dante je želio objasniti razloge propadanja suvremenog društva i lijek protiv istog. Prema Danteu, uzrok pokvarenosti ljudskog roda su Crkva i Carstvo, koji ne obavljaju svoje dužnosti. Carevi su po Danteu "zalutali" zbog zanemarivanja svojih obaveza vrhovnih vladara političkog svijeta, a pape su se pretvarali da je vlast rezervirana isključivo za careve i bili su pretjerano privrženi zemaljskim dobrima što je rezultiralo korupcijom unutar Crkve. Upravo u tom trenutku bila je potrebna iscjeliteljska intervencija koja će ponovno uspostaviti red, pravdu i mir u svijeta. Tako Dante za jezik kojim će pisati odabire pučki, narodni jezik–volgare, kako bi njegove riječi i poruka doprli do svih onih koji su mogli sudjelovati u političkom i društvenom životu.

         Točan datum pisanja spjeva ne može se odrediti, no većina stručnjaka slaže se da je Dante počeo pisati "Komediju" između 1306. i 1307. godine. Pakao je dovršio do 1310. godine. Tada počinje pisati Čistilište, koje dovršava 1313., kada objavljuje oba dijela. Treći dio, Raj, pjesnik je vjerojatno pisao sve do svoje smrti 1321., a objavljen je kasnije. Originalni naslov "Komedija" bio je naziv koji se u ono vrijeme upotrebljavao za književni žanr pisan pučkim, narodnim jezikom koji počinje tužno i tmurno, a završava sretno. Pridjev "božanstvena" dodaje Giovanni Boccacio 1373. godine u traktatu pisanim u Danteovu slavu. Međutim, naziv "Božanstvena komedija" postaje uobičajen tek kada Lodovico Dolce u svom mletačkom izdanju tiska Danteov spjev pod tim naslovom 1555. godine.

         Iskustvo koje je Dante opisao u "Božanstvenoj komediji" može se iščitati s nekoliko stajališta: kao životni put povijesne osobe Dantea Alighierija, kao bajkovito putovanje bajkovitog lika Dantea, kao priča o duši koja je u potrazi za vječnim spasenjem ili kao putovanje čitavog čovječanstva obavijenog grijehom simbolično ispričana od jednog njezina predstavnika. Putovanje koje se proteže u sva tri dijela "Komedije", kroz Pakao, Čistilište i Raj, može se tumačiti na dva načina: realističan, o čovjeku koji prolazi kroz nebrojene prepreke ne bi li došao do kraja svog putovanja, i alegorijski, o otkupljenju ljudskih grijeha. Alegorija je zapravo glavni element "Komedije" koji autoru dopušta zadržati smisao značenja na dvije razine, onoj neposrednog shvaćanja teksta i onoj skrivenoj u prvoj. Na taj način alegorija postaje jedna od najvažnijih karika u razumijevanju velikog Danteova djela u cijelosti.

         Već na samoj prvoj razini pripovijedanja moguće je opaziti detalje koji vrmenski period u kojemu Dante odlazi na putovanje čini simboličnim. Točno u određenim trenucima dana Dante ulazi u tri kraljevstva nebeska: u pakao odlazi noću, u čistilište ujutro, a u raj sredinom dana, u podne. Dakle, u prenesenom značenju, pjesnik kao da kreće od očaja prema nadi i spasenju, u jednom crescendovskom pročišćenju paralelnom s proputovanjem u zagrobni život. Kao što svaka riječ u "Komediji" ima svoje mjesto i značenje, tako i broj dijelova spjeva, pjevanja, strofa i stihova nije slučajan. Kako bi se razumio ovakav pristup, trebalo bi napomenuti da su u židovsko-kršćanskoj tradiciji postojali takozvani "mistični brojevi" kojima se pripisivala simbolička vrijednost. Podrijetlo tih brojeva je u filozofskoj misli Pitagore i Plotina, u Bibliji, u Quabbalahi i u djelima židovskih filozofa srednjega vijeka. Prema izvorima, mistično brojevi su jedan, tri, sedam, deset, te njihove izvedenice i zbrojevi. Dante se ponajviše služi brojevima jedan, tri i deset. Od ovih, broj jedan simbolizira jedinstvo Boga, broj tri Sveto trojstvo, a broj deset Deset božjih zapovijedi. Dakle, Komedija podijeljena u tri dijela iam ukupno sto pjevanja, broj djeljiv s deset, a strofe su tercine (sastoje se od tri stiha). Svaki dio, osim Pakla koji se sastoji od tridese i četiri pjevanja, sastoji se od trideset i tri pjevanja, a broj trideset i tri odgovara broju godina Kristova života.

         Dvije razine Danteovog putovanja razlikuju se u poimanju vremena i prostora. Razina doslovnog razumijevanja teskta ima točno određena ograničenja, što pjesnik naglašava u razrađenim parafrazama koje kontekstualiziraju susrete s likovima koje susreće na putovanju. No, pjesnikovo "alegorijsko" putovanje nema strogo određene granice, budući da se odnosi na svakoga tko želi putovanje otkupljenja grijeha privesti kraju. To vrijedi i za junaka putovanja koji je u ovom prvom smislu točno određena osoba: firentinski pjesnik sa svim svojim manama, karakteristikama i strahovima. Suprotno tome, na simbolično putovanje može otići bilo koja kršćanska duša, svjedok bilo kojeg povijesnog razdoblja. Ovo razlikovanje poimanja putovanja povlači i pitanje o mogućnosti ponavljanja tog istog putovanja. Dante u ulozi glavnog glumca u svojoj "Komediji" ne može ponovno proživjeti ono iskustvo na koje je krenuo "na pola našeg životnog puta" ako ga upravo jedinstvo tog iskustva čini važećim s alegorijskog gledišta. Ako ponovo ode na to putovanje, bit će to ono na koje moraju otići sve duše nakon smrti, ono koje ujedinjuje sve ljude u potrazi za vječnim spasenjem pa , prema tome, neće imati simboličko značenje.

         Ono što ipak povezuje ova dva pristupa u razumijevanju putovanja u Danteovu djelu jest njihov ishod. Oba završavaju sretno: prvi dolaskom na cilj koji je pjesnik postavio na početku svoga puta, a drugi ostvarenjem vizije Stvoritelja. Kako bi se to ostvarilo, bilo je potrebno pouzdati se u svoga vođu koji će pokazati pravi put koji treba slijediti. I kao što je Dante, glavni lik u "Komediji", pronašao svog duhovnog vođu u Vergiliju, a kasnije i u Beatrice, velike učitelje koji su ga poučili o strukturi i karakteristikama triju nebeskih kraljevstva, tako se i grešna duša treba prepustiti Bogu nadajući se da će doseći svoju ljudsku puninu. Figure osuđenika, pokajnika i blagoslovljenih koje Dante upoznaje na svome putu nisu ništa drugo doli reprezentacije Boga, krajnji cilj svakog napora koji grešnik čini na putu prema iskupljenju.

         Tako dolazimo do zaključka da su ove dvije razine interpretacije Komedije neraskidivo povezane, da se ispreplići, a da je Danteovo putovanje u zagrobni život zapravo alegorija životnog putovanja čovjeka koji mora ispraviti pogreške učinjene na Zemlji.

         Sama tema putovanja Dantea povezuje s velikom figurom u povijesti svjetske književnosti, Odisejem, junakom Homerova epa. Putovanje firentinskog pjesnika isprepleće se s onim grčkoga junaka. Obojica su sjedinjeni u gorućoj želji za znanjem koja potiče čovjeka da prevlada svoje strahove i poteškoće ne bi li dostigao cilj svojih lutanja, u Danteovu slučaju božansko spasenje, a u Odisejevu otkrivanje nepoznatog. No, ono što Dantea uistinu zanima nisu toliko čudovišna bića ili fantastični događaji nego ono što lik Odiseja predstavlja čitavom ljudskom rodu. Odisej, lutalica, u pjesnikovim je očima simbol čovjekove želje za spoznajom koja ga prisiljava da djeluje izvan granica razuma. Iako ih tema putovanja povezuje, Danteovo i Odisejevo putovanje bitno se razlikuju u svom ishodu: prvi će na kraju svog putovanja vidjeti svjetlost i neopisivu sreću koja će mu darovati spasenje duše, a drugog će progutati tama pakla i bit će kažnjen zbog svoje smionosti.

         Osim ostalih srednjovjekovnih priča o putovanju u zagrobni život i popularnih opisa života nakon smrti Danteova "Komedija" razlikuje se i po svojoj strukturi. Zamišljeno putovanje na koje pjesnik kreće 1300. godine, u noći na Veliki petak osmog travnja i traje tjedan dana, odvija se u svijetu koji ne samo da je izvrsno definiran unutar svojih granica nego se u njemu ogledava pjesnikovo i organsko shvaćanje svemira. Danteovo poimanje svemira jednako je Ptolomejskoj doktrini, nazvanoj po astronomu i matematičaru Klaudiju ptolomeju, koji je živio u drugom stoljeću. Prema toj teoriji, koju kasnije navodi i Kopernik, Zemlja je smještena u središtu svemira i svi do tada poznati planeti i zvijezde kreću se oko nje. Tako se i u Komediji Zemlja nalazi u središtu svemira, podijeljena na dvije polutke, koje se, međutim, ne poklapaju s onima koje danas poznajemo iz modernih znanosti. Prema Danteu, u centru sjeverne ili zemljine polutke smješten je grad Jeruzalem, mjesto muke i smrti Isusove, a u centru južne ili vodene polutke, planina čistilišta. Do Luciferovog pada s neba, koji se strmoglavio na Zemlju točno nasuprot Jeruzalemu, kopno je bilo smješteno između dviju polutki. No, u strahu od Lucifera, čitavo kopno južne polutke kao da je duboko zaronilo kako bi ponovo izašlo na onoj sjevernoj. Lucifer se utaborio u središtu Zemlje, gdje će ostati zauvijek, a teren koji je bio u njegovu posjedu, formirao je planinu čistilišta smještenu kao antipod Jeruzalemu. Imajući na umu da se prema Danteovu shvaćanju svemira Jeruzalem i čistilište nalaze među polarnim ledenjacima, polutke su nakošene u odnosu na Zemljinu os, a ne okomite, kako je nama danas poznato. Prema tome Jeruzalem, Lucifer i planinan čistilišta smješteni su u istoj osi. Oko Zemlje su smještene sfere ili krugovi: krug vode, krug vatre i devet nebeskih krugova iznad kojih se nalazi Empirej, dom blaženih, anđela i Boga. Dante zamišlja da se Empirej nalazi na istoj onoj osi Jeruzalema, središta Zemlje i vrha planine čistilišta.

         Pakao je zamišljen u obliku obrnutog stošca čiji je ulaz ispod Jeruzalema, a vrh u samom središtu Zemlje, dakle na istoj onoj osi na kojoj se nalaze Jeruzalem i vrh planine čistilišta. On se, kao Čistilište i Raj, sastoji od nekoliko dijelova: vestibul ili predvorje pakla te gornji i donji pakao koji odgovaraju različitim kategorijama grešnika. U predvorju pakla su kažnjeni nemarnici i kukavice koji ne čine dobro ni zlo te su zapravo pravi osuđenici. Predvorje pakla razdvojeno je od gornjeg pakla prvom od četiriju paklenih rijeka, Aherontom. Gornji pakao dalje je podijeljen na pet krugova. Prvi je krug Limb, u kojemu stanuju duše koje nisu očišćenje od istočnoga grijeha. U drugom krugu smješteni su preljubnici i grešni ljubavnici, u trećem proždrljivici, a u četvrtom škrci i raspinici. U petom krugu uz srdite teče i druga paklena močvarna rijeka, Stiks, koja, za razliku od Aheronta, ne predstavlja granicu između dva svijeta, nego mjesto kazne, kao i ostale dvije paklene rijeke. Donji pakao tvori užareni grad Dis (Dite – drugo ime za Lucifera) okružen obrambenim zidovima demona. U njemu se nalazi šesti krug, u kojemu su krivovjernici. Sedmi krug u kojem su smješteni nasilnici, podijeljen je na tri pojasa: u prvom su ubojice i rijeka vruće krvi, Flegetont, u drugom samoubojice, a u trećem bogohulnici i lihvari. Osmi je krug odvojen od prethodnoga strmim i tamnom ponorom, a podijeljen je na deset Malebogia ili zlih jaruga u kojima su redom nastanjeni svodnici i zavodnici, ulizice, simonisti – ljudi koji su prodavali ili kupovali crkvene časti, vračevi ili lažni proroci, podmitljivci i varalice, licemjeri, lopovi, nepošteni savjetnici, sijači nesloge i krivotvoritelji. Osmi je krug također od devetoga odvojen tamnim, dubokim ponorom. Posljednji, deveti, krug pakla podijeljen je na četiri zone u kojima se nalaze osuđeni izdajnici. U prvoj Antenori, izdajnici domovine ili stranke, u trećoj, nazvanoj Ptolomeja, izdajnici domaćina, i u posljednjoj, četvrtoj zoni Giudecchi, izdajnici dobročinitelja.

         Čitav deveti krug načinjen je od ogromnog ledenjaka stvorenog u trenutku kada se zaledila četvrta i posljednja rijeka pakla, Kocit. U središtu ovog, posljednjeg kruga, točnije, na najnižoj točki pakla, caruje Lucifer. Ispod tog divovskog tijela kralja svih demona otvara se jedan mali uski prolaz koji vodi na drugu polutku, onu vodenu, točnije prema planini čistilišta. Zahvaljujući svom umjetničkom geniju Dante je uspio povezati čitavu plejadu likova, nosioca različitih osjećaja i duševnih stanja. On u pakao smješta povijesne i mitske ličnosti, suvremene pjesnike, političke aktere i prijatelje, a ogorčen situacijom korumpiranog klera i papinstva u pakao je odlučio staviti i neke vodeće ljude kršćanstva. Njegova mašta dolazi do vrhunca upravu u Paklu, osobito u opisu kazni grešnika. Tako, čitajući, nailazimo na kukavice koje tumače ogromne muhe i pčele, a proždrljive uronjene u blato na kiši i snijegu muči Kerber. Preljubnici i grješni ljubavnici osuđeni su na vječnu oluju, krivotvoritelji metala na gubu, a lažljivci na previsoku temperaturu. Krivovjernici moraju ležati u užarenim grobovima, a laskavci u ljudskim fekalijama. Lijeni se guše ispod površine rijeke Stiks, nasilnici i ubojice potopljeni su u Flegetontu, rijeci uzavrele krvi, dok ih Kentauri gađaju strelicama, a lažni savjetnici zarobljeni su u plamenim jezičcima. Simonisti su osuđeni na vječno stajanje naopako s glavom u rupi dom im tabani gore u vatri. Lopove ujedaju otrovne zmije, samoubojice su u paklu pretvoreni u trnovito grmlje koje komadaju bijesni psi, a izdajnici, ovisno o tome koga su izdali, na različite su načine zaleđeni u ledenoj rijeci Kocit. Posebnu kaznu služe tri najveća svjetska grešnika i izdajnika, Juda, Kasije i Brut; njih, po jednog u svakoj glavu, zvače Lucifer.

         Za razliku od Pakla, struktura Čistilišta je puno jednostavnija. Čistilište je sagrađeno od otoka okruženog plažom do koje se može doći preko malog uskog prolaza iz pakla, ili ako ste jedna od onih duša koja se treba pročistiti prije ulaska u raj, anđeo kormilar do plaže će vas prevesti u lađici preko mora. U središtu ovoga malog otoka diže se planina čistilišta. U podnožju planine nalaze se duše izopćenih iz Crkve. Niži dio planine je predčistilište, podijeljeno na dva zaravanka, a viši dio, čiji ulaz čuva anđeo, pravo je čistilište. U prvom zaravanku nalaze se duše onih koji su zbog lijenosti čekali trenutak smrti da se obrate, a u drugom duše onih koji su umrli nasilnom smrću pokajavši se in extremis. Iznad njih, na samom pragu čistilišta, nalazi se rascvjetana dolina nehajnih vladara. Ovdje borave prinčevi neradnici koji su zanemarivali svoje dužnosti prema Bogu i vlastitim podređenima. Ulaskom kroz vrata koje čuva anđeo ulazi se u pravo čistilište, koje zauzima najviši dio planine. U paklu je mnogo više podjela i potpodjela jer svaki grijeh zahtijeva svoje mjesto i svoju kaznu. U čistilištu Dante raspoređuje duše isključivo prema sedam glavnim grijeha. Naime, onaj tko ubije i ne pokaje se za ono što je učinio završit će u paklu među ubojicama. No, onaj tko ubije i pokaje se završit će u čistilištu, a na kojem točno mjestu, ovisi o motivu njegova čina. Razlika između pakla i čistilišta je u vremenu proboravljenom u njima. U pakao osuđene duše odlaze zauvijek, osuđene da svoju kaznu služe vječno. U čistilištu duše borave samo ono vrijeme koje im je potrebno kako bi se očistile od svoga grijeha. Ta mjesta privremenog boravka zovu se krugovi. Dante je sedam smrtnih grijeha podijelio u tri grupe. Prva grupa obuhvaća oholost, zavist i srditost, druga lijenost, a treća škrtost, bludnost i neumjerenost u jelu i piću. Svih sedam krugova povezano je strmim i uskim stepenicama isklesanima u stijeni. Na samom vrhu planine, točno iznad posljednjeg kruga, nalazi se Eden, raj zemaljski, gusta šuma u kojoj raste Stablo života koje je uzrokovalo izvorni grijeh, kao i izvor dviju rajskih rijeka, Lete i Eunoje.

         Raj je, kao što smo već naglasili, prema srednjovjekovnom shvaćanju smješten u nebesima. Prema tim shvaćanjima, Zemlja je okružena nematerijalnim i koncentričnim sferama ili krugovima. Prva dva kruga, krug vode i krug vatre, još uvijek pripadaju zemaljskom svijetu, a nakon njih slijedi sedam planeta ili nebeskih tijela. Svaki od njih nalazi se u orbiti pojedinih planeta (za koje se znalo da postoje), a uređeni su prema takozvanoj hijerarhiji anđela. Tako u nebu Mjeseca vladaju Anđeli, u nebu Merkura Arhanđeli, i nebu Venere anđeli Vrhovništva, u nebu Sunca anđeli Vlasti, u nebu Marsa anđeli Snage, u nebu Jupitera anđeli Gospodstva i u nebu Saturna anđeli Prijestolja. Iznad ovih sedam nebesa postoje još dva neba, Zvjezdano nebo u kojem vladaju Kerubini i prvo pokretno nebo u kojemu vladaju Serafini, a koje prema Božjoj volji upravlja ostalim nebesima. Iznad svih neba je Empirej, Božji dom i prebivalište blaženih duša, u obliku bijele ruže. Ovo najviše nebo je statično za razliku od ostalih kako bi se naglasila Božja nepromjenjivost.

         U odnos na razmještaj duša, raj se razlikuje i od pakla i od čistilišta. U svakom krugu pakla ili čistilišta služi se određena kazna za određeno djelo, a s obzirom na težinu njihova grijeha duše su raspoređene tako da kaznu služe vječno (u paklu) ili privremeno (u čistilištu). U raju su sve blažene i blagoslovljene duše smještene u Empireju, gdje zauvijek uživaju u viziji Boga, neke Njemu bliže, a neke dalje, ovisno o tome koliko su savršeno živjele. Ako je nebo na kojemu se nalaze smješteno više, savršenstvo je veće. Dante je bio vrlo dobar poznavatelj astrologije pa je svakoj grupi blaženih duša dodijelio karakterističan naziv utjecaja svakog planeta. Na primjer, u nebu Mjeseca su one duše koje nisu potpuno ispunile zavjete, u nebu Merkura su one koje su činile dobro radi zemaljske slave, u nebu Venere su one koje su bile odveć podložne ljubavi, u nebu Sunca su duše učenih, a u nebu Marsa one koje su oružjem branile Kristovu vjeru. U nebu Jupitera smještene su duše blagih i pravednih, u nebu Saturna duše mislilaca, u Zvjezdanom nebu pobjedničke duše i u prvom pokretnom nebu Bog i anđeli. Samo na prvom nebu i u Empireju duše se pred Danteom pojavljuju u ljudskom liku, na ostalima su predstavljene svjetlima različitog intenziteta, kao čista bit ili esencija.

         Empirej, odnosno središte Zemlje i jeruzalema, postavljen je okomito iznad vrha planine čistilišta. Dante, krećući u smjeru raja, nastavlja uspon koji je počeo u trenutku kada je prešao središte Zemlje. Simboličkim okretanjem leđa zlu, Dante je to predložio kao nepovratan čin jer isključivo u tom slučaju vodi do vječnog rajskog blaženstva.

         Posljednje pjevanje Raja zabilježeno je kao Danteov pjesnički vrhunac, najljepše i najsvetije pjevanje u "Komediji" u kojem se pjesnik obraća Svetom Bernardu, velikom zagovaratelju kulta Bogorodice u dvanaestom stoljeću te kao svetac posrednik između Boga i čovječanstva, kako bi zamolio Djevicu Mariju da ga oslobodi bilo kakve smrtne sjene da se može približiti Bogu te razumjeti najveće tajne vjere: duboko jedinstvo stvorenoga svijeta, jedinstvo triju božanskih ličnosti u jednoj, spajanje božanskog i ljudskog u Kristu, sve dok se na vrhuncu ekstaze, izvan sebe, ne izgubi u Bogu i potpuno uklopi u harmoniji svemira stopivši se s ljubavlju koja pokreće Sunce i zvijezde. Izvanrednom intelektualnom napetošću i plemenitim riječima Dante je ispjevao više svoje psihološko stanje duše u susretu s Bogom nego što je dao njegov konkretan opis. U trenutku u kojemu je gledao u nepokretnu i presjajnu ognjenu svjetlost Božju vidio je beskonačnost, vječnost, sadašnjost i budućnost, vidio je uvijek i zauvijek. Vidio je djetinjstva svih nas, neba iznad svih nas, ljubavi koje su završile i one koje su tek procvjetale. Čuo je tup udarac kestena o pod u listopadu i vidio svu hrabrost svijeta koja se nije ostvarila. Vidio je oči tigra, vidio je svaki list svakog stabla i bio je taj svaki list svakog stabla. Vidio je lisicu kako napada zeca, njene zube, krv kako teče te svaku molekulu zečje krvi. Osjetio je sve mirise postojanja i svemira u tom vječnom, nemjerljivom trenutku. Nije vidio ljubav, nego "ljubav što giba sunce i ostale zvijezde", Boga. Tim riječima završava posljednje pjevanje i kao ostala dva dijela završava riječima zvijezde kako bi se zaokružila jedinstvenost čitave "Komedije".

         Kako bi Dante uspio u svom naumu i prošao kroz pakao, čistilište i raj, pouzdao se u svog pratitelja Vergilija, simbol razuma, učitelja koji pomaže ljudskom umu prodrijeti u Božja otajstva. On Dantea prati sve do ulaza u zemaljski raj, u koji Vergilije ne može ući jer je rođen prije kršćanstva te zato stanuje u Limbu. Njegovu ulogu u tom trenutku preuzima Beatrice koja je i na Zemlji bila zapamćena kao anđeosko ukazanje, utjelovljenje čiste ljepote i mudrosti na koju se pjesnik oslanja na svom posljednjem usponu. I Vergilije i Beatrice bitne su osobe u Danteovu mističnom putovanju, likovi puni života, u kojima se odražava velika pjesnikova žeđ za znanjem i unutarnja potreba za ljubavi. Koncept putovanja u zagrobni život rođen je radi potrebe da se objasni smisao jednog osobnog iskustva te podsjeti zalutalo čovječanstvo koja je njegova istinska svrha. Dante tako preuzima funkciju mnogo veću od pjesnika: on želi biti učitelj moralnih, religijskih i političkih istina, a u alegorijskom smislu ima ulogu onoga koji će vratiti pravdu na Zemlju.

         Čitajući "Božanstvenu komediju" danas, u vrijeme kada riječi sve više gube svoja dublja značenja, a sintaksa, metrika, osobe i Danteova ideologija nam se čine udaljenijima i nepoznatima, ipak pronalazimo nešto osobno i subjektivno. Božanstvena komedija ne pripada ni jednoj generaciji, to je ispovijest jednog čovjeka koja je istovremeno općeljudska, čime se uzdiže na plan univerzalnosti. Ono što nam je Dante ostavio postalo je manifest srednjovjekovne književnosti i vrhunac pjesničkog umijeća, bezvremensko djelo koje u svojoj beskonačnosti obuhvaća nebo i zemlju, vječnost i vrijeme, Božja otajstva i ljudske dogodovštine, sakralni nauk i svjetovne discipline, znanost privrženu božanskom Otkrivenju i znanost privrženu svjetlu razuma, iskustvo samoga pjesnika i njegovo poznavanje povijesnih događaja vremena u kojemu je živio, povijest starog Rima i Grčke. Kao što Louis Borges kaže: "'Komedija' je knjiga koju svi trebamo pročitati, ne pročitati je znači biti lišen najvećeg dara koje nam književnost može dati". Ona je bogata različitim značenjima i sadržajima koji mogu dati odgovore i na neke od današnjih pitanja, ona prenosi univerzalne vrijednosti, razmišljanja i osjećaje. Na Danteove riječi kao da nikada nije pala prašina, one kroz stoljeća vibriraju, sjaje i poučavaju, citiramo ih i sjećamo ih se, uvijek iznova otkrivajući nešto novo o ljudima, svijetu, društvu, a ponešto i o nama samima.

     

    Alegorično, pakao predstavlja kršćansku dušu koja vidi grijeh onakvim kakav zaista jeste.

    Benjamin i Anes

  • Dan volontera

    5.12. širom svijeta se obilježava kao Dan volontera. Volontiranje se definira kao neprofitna i neplaćena aktivnost kojom pojedinci doprinose dobrobiti svoje zajednice ili cijelog društva. Tako su i mladi naše zajednice jednom lijepom aktivnošću obilježili ovaj veoma važan dan.

  • Koža i bolesti kože

    KOŽA

    Koža je najveći ljudski organ koja čovjeka štiti od ozljeda. 

    Pomoću osjetnih tjelašaca može osjetiti hladnoću, toplinu bol itd. 

    Sastoji se od pousmine i usmine, a leži na potkožnom tkivu u kojem se slaže potkožno salo. 

    Ima mogućnost samoobnove te nadopunjuje rad bubrega.

    Koža ima zaštitnu, osjetnu i regulatornu funkciju. 

    Boja kože ovisi o stanju krvnih žilica, o boji krvi i količini pigmenta. 

    Površina kože u odrasla čovjeka prosječne visine iznosi 1,7m2, a težina oko 17% ukupne težine tijela. 

    Pokožica je građena od tvrdih stanica koje na vanjskom sloju otpadaju, a nadomještaju ih stanice koje se množe u temeljnom sloju.

    Koža prima raznovrsne podražaje, koji izazivaju najmanje četiri vrste osjeta: osjete dodira, topline i hladnoće, te boli. 

    Receptori za te osjete su različiti nervni završeci, kojih u koži ima nekoliko milijuna, vrlo neravnomjerno raspoređenih.

    U doljnjem dijelu pousmine nalaze se pigmentna zrnca. Sunčanjem se broj pigmenta povećava, koža zato postaje tamnija. 

    Time se tijelo brani od ultraljubičastog zračenja.

     

    PSORIJAZA

     

    Psorijaza je kronična bolest kože, čije su osnovne manifestacije pojava crvenila na koži (eritem) i ljuštenje kože (deskvamacija). 

    Ovisno o slučaju bolest može zahvatiti samo pojedine dijelove kože i tako ostati tijekom cijelog života, ali se može proširiti i na cijelo tijelo. 

    Bolest najčešće zahvaća kožu lakta, koljena i vlasišta, iako su često može uočiti i na trupu pacijenata. 

    Psorijaza se najčešće javlja kod odraslih osoba od 20 do 40 godina starosti, a rijetki su slučajevi pojavljivanja kod djece i starijih ljudi.

    Postoji više potencijalnih uzročnika ove bolesti,kao što je poremećaj metabolizma kože, ali se u prvom redu naglašava kako je za psorijazu vrlo bitan nasljedni čimbenik, jer je dokazano kako obolijevaju osobe kod kojih neki članovi obitelji imaju tu bolest.

    Psorijaza nije zarazna bolest, a može biti manje ili više izražena. Postoje određeni faktori koji utječu na pogoršavanje bolesti i to su: virusne i bakterijske infekcije, određeni lijekovi, stres, ozljede, nedostatak vitamina i pretjerana konzumacija alkohola.

     

     

    DERMATITIS

     

    U akutnoj fazi dermatitisa, koža postaje crvena i otečena, izrazito svrbi i na njoj se pojavljuju sitni mjehurići koji pucaju, stvaraju se kraste i bijele naslage koje se ljušte. 

    Ukoliko je kontakt sa alergenom stalan, kroničan, koža postaje zadebljana, zagasito crvena, nekada mrke boje, peruta se, stvaraju se bolne pukotine, a svrab je minimalan, ali stalan ili se pogoršava u naletima.

    Najčešći su alergeni nikal, krom, kobalt, živini spojevi, formaldehid, detergenti, plastične mase, kozmetička sredstva, lijekovi (kontakt u radu s lijekovima), guma, neki prehrambeni proizvodi (kontakt - celer, peršin, paprika, riba i sl.) te prašina drveta, brašno, dlake životinja. Javlja se na izloženim dijelovima tijela (lice, vrat, šake, stopala, podlaktice). 

    Koža je crvena i upalno promijenjena kao i u akutnom nealergijskom dermatitisu

     

     

    RAK KOŽE

     

    Preko 90% slučajeva raka kože pojavljuje se na površinama kože koje su redovito izložene sunčevom svjetlu ili ultraljubičastom zračenju. 

    Rak kože koji NIJE maligan (kancerozan) općenito se pojavljuje na površinama kože koje su često izložene suncu. 

    Maligni rak kože najčešće se nalazi na leđima kod muškaraca i na nogama kod žena. Drugi faktori rizika uključuju genetsku sklonost (rak kože je češći kod osoba svijetle kože, plavih ili zelenih očiju, plavokosih ili crvenokosih) i preveliko izlaganje rendgenskim zrakama ili drugim vrstama zračenja. Izloženost arsenu, koji može biti prisutan u nekim herbicidima, još je jedan faktor rizika za razvoj raka kože.

  • poezija

    Priča stare fotografije

    U jednom uglu ispod starih novina

    bila jedna stara fotografija.

    Stara , od vremena izblijedjela ,

    a na njoj još jedna uspomena.

    Na njoj ostali tregovi vremena

    tragovi suza i zlih djela.

    Preživjela dim i vatru

    da nam ispriča priču staru.

    Priča koja iz davnina seže

    da nas opet sve poveže.

    Da nas spoji kao prije

    kao da ničega bilo nije.

    Ni krvi, ni rata, ni ubojstva,

    ni zla, ni tame, ni razbojstva.

    I tako vrijeme i dalje protiče

    prepuno neke nove priče,

    a mene samo jedno zanima

    uspomena ispod starih novina.

    Uspomena koja nakon svega ostaje

     

    priča stare fotografije.

  • Dan borbe protiv AIDS-a

    DAN BORBE PROTIV AIDS-a  01.12.2013.

     Vijeće učenika naše škole je obilježilo ovaj dan izradom trakica i prodajom te dijeljenjem letaka pod sloganom:

     HIV se ne „DOBIVA“ HIV se „UZIMA“.

     Na ovaj način su učenici naše škole educirala  građane, učenike i roditelje o ovoj temi!

                                                                                                        Vijeće učenika

  • proza

    IZA ONE TAMO PLANINE

    I onda jednom davno postojala je ONA.

    ONA koja je uvijek živjela od svoje mašte i misli daleko odlutanih...

    Radila je sve kontra od normale, imala je svoj život

    u kojemu je na svoj način uživala. Za nju nitko nije postojao osim nje same.

    Za nju nije postojala granica niti kraj nečemu...

    Jednog dana mašta ju je previše nadahnula ka nečemu ....

    Željela je otići do planine, do planine i vidjeti što je iza...

    Usudi se krenuti do nje i stvarno učiniti to... ONA kojoj su koljena klecala i srce lupalo kao ludo, ONA koja se sebe strašila, ONA koja je bila nitko i ništa, ONA koja nije vodila stvarni život, krenula je!

    ...Stigla je pred nju...

    A do planine svašta je prošla i život svoj davala kroz tu svoju pustolovinu, a neznajući što je čeka. Bila joj je prepreka  i zadnji cilj preći ju i doći tamo negdje...

    Penjući se uz uspjehe i padove dođe gore, sva u ogrebotinama, jako umorna i dalje sa znatiželjom i dalje neznajući što ju čeka...

    Sa strahom proviri što se tamo dešava... nije trebala gledati, ali ONA se usudi... 

    Pogleda u daljinu u tu tamnu stranu, gdje? Ni sama ne zna gdje vodi, gdje ne bi trebala...

    Zagleda se ona tako tamo daleko...

    Kad se jako zagledala ugleda tešku patnju, ugleda smrt i bezizlazan put...

    Srce joj od straha zaigra i sama shvati da joj to bi kraj... najbolniji i najteži...

    Daljina je nepoznati teški put!

     

     

    Nermina Horosković I.b

  • proza

    Paola i Francesco, nesretni ljubavnici Danteova doba

     

        Priloženi tekst je ulomak iz Pakla koji je preuzet iz Božanstvene komedije koju je napisao Dante Alighieri. On je srednjovjekovni pisac koji potječe iz skromne plemićke obitelji. Rođen je  165. godine u Firenzi. Zbog političke opredijeljenosti  prognan je iz Firenze i nakon toga živi i stvara u progonstvu. Na jednom od svojih putovanja zaljubljuje se u ženu po imenu Beatrice Portinari koja kasnije postaje lik u njegovim djelima. Ona je simbol ljubavi i Božje milosti.

        Ovaj ulomak dio je petog pjevanja Božanstvene komedije  u kojem se Dante nalazi u paklu kroz koji ga vodi njegov najveći uzor, Vergilije. U tom pjevanju Dante govori o ljubavnicima. Njihova je kazna što njima šiba vječna oluja. Što se samog pakla tiče, on ima oblik lijevka jer je, naime, Lucifer, koji se nalazi na samom dnu pakla, propao naglavačke u zemlju i izdubio je u obliku lijevka. 

        Dakle, u priloženom ulomku govori se o nesretnim ljubavnicima Paolu i Francesci koji su se tajno zaljubili jedan u drugog tijekom njena poučavanja. Priču priča sama Francesca koja kaže: "Svodnik je knjiga i njen pisac bio..." jer čitajući knjigu (koja govori o  preljubu kralja Arthura), Paolo ju je poljubio i time su oni počinili preljub: "Kad čitali smo, kako je cjelivo/ljubavnik onaj usta željkovana, /ovaj, što zauvijek sa mnom vezan živo/ drščuć mi dade cjelov sred usana."  To je najljepša ljubavna priča tog doba. U tom se pjevanju još pojavljuju i Tristan i Izolda, Paris i Helena, Kleopatra i Antonio i drugi grešni ljubavnici.

        Božanstvena komedija sastoji se od 100 pjevanja: jednog uvodnog i 33 pjevanja u svakom od dijelova.Pakao je u podzemlju, čistilište otok kojim Dantea vodi Vergilije. Raj se sastoji od 9 neba kroz koja ga vodi voljena Beatrice, a na kraju se nalazi i empirij gdje se nalazi sam Bog. U djelu možemo spoznati simboliku brojeva: broj 3 je sveti broj jer simbolizira Sveto Trojstvo, 4 je zemaljski broj koji simbolizira 4 strane svijeta. Njihov je zbroj 7 koji je broj savršenstva. 

         Ovo je djelo  ep pisan talijanskim jezikom. Pisan je jedanaestercima. To je Danteova vizija zagrobnog života. Dante ovim djelom želi prikazati život i ljudsku sudbinu na koje gleda kritički te ujedno kritizira i negativne društvene pojave toga vremena. Smatram da je Dante nama želio prenijeti poruku o njihovom nestabilnom i raskalašenom životu kako bi ljudi promijenili svoje ponašanje, razmišljanje i stav prema sredini u kojoj se nalaze.

     

     A.M.

  • poezija

    Priča stare fotografije

    Ustala sam tužna, našla sam u stanu

    jednu uspomenu davno poderanu.

     

    Slika je tužna, a on se na njoj smije,

    uspomena davna stare fotografije.

     

    Pocijepana tako još na podu stoji

    kao da se davnih uspomena boji.

     

    Uspomena na kojoj on se stalno smije

    uspomena o priči stare fotografije.

     

    Zima

    Lišće polako nestaje i snijeg dolazi,

    a ja sjedim u kući i mislim kako vrijeme prolazi.

    Hladni dani nastali i dolazi tuga

    dok su topli nestali kao i laste s juga.

    Zima s puno sreće nosi i puno tuge,

    a ja čekam sreću godine druge.

     

    Ruža

    Kidam latice proljetne ruže

    vrijeme je sporo, kao da puže.

     

    Ruža vene i svako trn me bode,

    i ona me moli, a ja joj nedam vode.

     

    I tako me podsjeća na srce moje,

    a minute, sati kao da stoje.

     

    Ljubica Katić I.c

     

     

     

     

  • BOLESTI ORGANA ZA POKRETANJE

    BOLESTI KOSTIJU

    Poremećaji u radu koštanog sustava mogu biti posljedica nedovoljnog ovapnjenja (rahitisa) ili prekomjerne razgradnje kostiju (osteoporoze).

     

    OSTEOPOROZA

    Osteoporoza je patološko stanje smanjivanja količine kalcija (Ca) u koštanoj masi. Razvija se zbog neodgovarajuće prehrane, promjena u izlučivanju hormona važnih za izgradnju kosti (estrogena) ili zbog fizičke neaktivnosti. Ako osobe ne uzimaju dovoljno kalcija (Ca), kosti će biti krhke. U načelu nakon 35. godine gustoća kostiju postupno se smanjuje, ali se njihova pregradnja događa svakodnevno tijekom cijelog života. Kada se smanji hormonska regulacija pregradnje kostiju (npr. u žena u menopauzi), da bi se održala, vrlo je važna stalna fizička aktivnost te osobe. Ako ne nastane samo hormonski debalans i fizička neaktivnost, nego je riječ i o relativno neodgovarajućoj prehrani, nastaju česti prijelomi kostiju (osobito zdjelice) već i pri manjim opterećenjima tijela. Danas se tehnički može snimiti sastav kostiju pa se osteoporoza otkriva na vrijeme. Uz poštovanje posebnih liječničkih uputa glede prehrane i fizičke aktivnosti, osteoporoza i njezine posljedice mogu se znatno smanjiti.

    http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQHHwlhuY5xddV-c1lp5fkSi_1691_V1TEImbkGLcztXtmAWDeOGw

    Slika 1: Osteoporoza

     

    DISKOHERNIJA

    Diskohernija (lumbalna, slabinska diskohernija) je pomicanje diskova iz međukralježničkog prostora u slabinskom dijelu kralježnice, pri čemu dolazi do uklještenja nervnog korijena. Osnovni simptomi lumbalne diskohernije su :

    ·         Bol u donjem dijelu leđa i nozi

    ·         Sniženje senzibiliteta (utrnulost) u zahvaćenom području pritisnutog nervnog korijena

    ·         Oslabljena pokretljivost stopala

    ·         Sfinkterijalne smetnje (poremećaj mokrenja, stolice i potencije kod muškaraca)

     

    Bol je najčešći simptom lumbalne diskohernije. Obično se iz leđa spušta zadnjom ili vanjskom stranom noge do stopala. Pojačava se pri kašljanju i kihanju. Veoma je jaka i dugotrajana. Često onemogućava normalan san, što zamara pacijente i dodatno pogoršava stanje. Istovremeno sa bolom, javljaju se i snižen osjećaj i trnjenje u nozi, a moguća je i slabost stopala. Sfinkterijalne smetnje (poremećaj mokrenja, pražnjenja debelog crijeva i potencije kod muškaraca) su najteži, ali srećom i najrijeđi simptomi lumbalne diskohernije.

    http://kiropraktikacentar.com/images/Discus_hermia_04.jpg

    Slika 2:Diskohernija

     PAGETOVA BOLEST

     

    Pagetova bolest je kronični poremećaj pri kojem u nekim područjima kostura postoji nenormalan rast kostiju, koje se povećavaju i postaju mekše. Ovaj poremećaj može zahvatiti bilo koju kost, ali najčešće zahvata zdjeličnu kost, bedrenu kost lubanju, goljeničnu kost kičmene kralješke, ključnu kost i nadlaktičnu kost. Uzrok Pagetove bolesti nije poznat. Ova se bolest ponekad pojavljuje obiteljski, ali nije poznat način nasljeđivanja. Neki dokazi ukazuju na mogućnost virusne infekcije.Pagetova bolest obično nema simptoma. Kad se pojave simptomi, kao što je ukočenost zglobova i umor, obično se razvijaju sporo i neprimjetno. Može se pojaviti bol u kostima, povećanje i deformacije kostiju. Bol u kosti je duboka, probadajuća i ponekad jaka, a noću se može pogoršati. Povećani dio kosti može pritiskati živce, što uzrokuje dodatnu bol. Ponekad u Pagetovoj bolesti nastane bolni osteoartritis u susjednim zglobovima. Pagetova bolest se često otkrije nakon RTG snimanja ili laboratorijskih testova poduzetih zbog drugih razloga. Inače se dijagnoza može potvrditi RTG prikazom nenormalno promijenjenih kostiju i laboratorijskim testom za određivanje vrijednosti alkalne fosfataze, enzima značajnog u oblikovanju kosti. Scintigrafija kostiju pokazuje koje su kosti zahvaćene. Osobe koje imaju Pagetovu bolest zahtijevaju liječenje samo ako simptomi izazivaju tegobe ili imaju povećan rizik od komplikacija kao što su gubitak sluha, upala zglobova ili deformacije. Acetilsalicilna kiselina (aspirin), nesteroidni protivupalni lijek, i analgetici kao što je paracetamol često smanjuju bol u kostima. Ako se jedna noga skrati ortopedska pomagala mogu olakšati hod. Ponekad su potrebni kirurški zahvati kako bi se oslobodio ukliješteni živac ili zamijenio artritični zglob.

     

     OSTEOMALACIJA

     

    Osteomalacija je naziv za poremećaj mineralizacije kostiju (nakon završetka rasta). Osteomalacija je, kod djece koja nisu završila rast, uvijek udružena zajedno sa rahitisom, a nakon kraja rasta, više ne može se govoriti o rahitisu nego samo o osteomalaciji. Česti uzroci osteomalacije su nedostatak vitamina D zbog nedovoljnog izlaganja sunčevom svijetlu ili nedovoljne prehrane, bolesti bubrega ili probavnog sustava i različiti lijekovi. Klinička slika u ranoj fazi bolesti je bol na pritisak, koja kasnije postaje difuzna i koju prati slabost mišića. Kako bolest napreduje kosti postaju sve osjetljivije, pa vrlo lako može doći do prijeloma. Biokemijski nalaz koji upućuje na osteomalaciju je sniženje razine vitamina D u krvi. Radiološkim pretragama nalaze se prosvjetljenja kosti koja odgovaraju zonama demineralizacije kosti. Osteomalacija uzrokovana nedostakom vitamina D, liječi se primjenom kapi vitamina D.

     

     

     

  • VEZANI GENI

    VEZANI GENI

     

    Walter Sutton & Theodor Boveri donose 1903. KROMOSOMSKU TEORIJU NASLJEĐIVANJA prema kojoj su geni dijelovi kromosoma, a ponašanje kromosoma tijekom mejoze objašnjava Mendelove principe nasljeđivanja.
    To je potvrdio i Thomas H. Morgan (prvi genetičar dobitnik Nobelove nagrade 1933.) otkrićem prvog spolno-vezanog gena za boju oka vinske mušice. Mendelova istraživanja odnosila su se na nasljeđivanje gena (svojstava) koji se nalaze na različitim kromosomskim parovima.
                Geni koji se nalaze na istom kromosomu su VEZANI GENI.
    Broj skupina vezanih gena  nekog organizma jednak je broju autosoma u haploidnom setu + spolni kromosomi (na spolnim kromosomima X i Y nalaze se različiti geni).
    Npr. vinska mušica 2n=8, l = 3 + X + Y ♂ ili 3 + X ♀
    čovjek 2n=46, l = 22 + X + Y (24) ♂ ili 22 + X (23) ♀

    Neka svojstva u graška čije je nasljeđivanje Mendel istraživao pod kontrolom su gena na istom kromosomu: geni za visinu stabljike i oblik mahune su vezani i nalaze se na 4. paru kromosoma u graška. Premda je Mendel opazio segregaciju alela za svako od tih svojstava u monohibridnim križanjima, nije izvijestio o rezultatima dihibridnih križanja. 
    Kromosome čini velik broj gena koji su vezani i koji se, u pravilu, ne nasljeđuju nezavisno. Svaki organizam ima puno više gena nego kromosoma (npr. čovjek ima 23 para kromosoma i manje od 25.000 gena; vinska mušica 4 para kromosoma i oko 13.000 gena). Kromosomi su linearne strukture, pa su i geni na kromosomu poredani linearno, jedan iza drugoga, poput perli na ogrlici (otkriće Alfreda Sturtevanta Morganovog studenta i suradnika, 1913.). Morgan i njegovi suradnici su eksperimentalno pokazali na vinskoj mušici da se dva ili više gena mogu nalaziti na istom kromosomu.

    POTPUNA VEZANOST GENA

    Budući da se u mužjaka vinske mušice nikada ne događa krosingover u profazi I mejoze, svi geni na jednom kromosomu se nasljeđuju zajedno, tj. pokazuju potpunu vezanost 

    Kod potpune vezanosti dihibridnim test-križanjem nastaju dvije fenotipske klase potomaka u omjeru 1:1. To je zbog toga što geni pokazuju potpunu vezanost, jer nema krosingovera između nesestrinskih kromatida homolognih kromosoma, pa nastaju samo dvije vrste gameta, odnosno dvije fenotipske klase potomaka u omjeru 1:1.

     DJELOMIČNA VEZANOST

    Vezani geni najčešće pokazuju djelomičnu vezanost, jer tijekom mejoze nastaje barem jedna hijazma u bivalentu što dovodi do određenog broja rekombinacija između dva vezana gena.
    Test-križanjem ženki vinske mušice F1 generacije nastaju 4 fenotipske klase potomaka, jer ženka F1 generacije stvara 4 vrste gameta: 2 gamete su roditeljske, a 2 su rekombinantne (posljedica su krosingovera između dva gena u bivalentu). Fenotipski omjer test-križanja nije 1:1:1:1 kao kod nezavisne segregacije. Većina potomaka test-križanja su roditeljski potomci, a puno je manje rekombinantnih potomaka.

    Iz broja rekombinantnih potomaka F2 generacije moguće je izračunati učestalost rekombinacije između neka dva gena:

    Učestalost rekombinacije= (broj rekombinantnih potomaka/ukupan broj potomaka) x 100 (%)

    POLOŽAJ VEZANIH GENA

    Vezani geni mogu na kromosomu biti u cis ili trans položaju. Ukoliko su dva dominantna alela (ili dva recesivna) na istom kromosomu to je cis položaj; ukoliko su na istom kromosomu jedan dominantni i jedan recesivni alel to jetrans položaj.
    Nakon c.o. gena u cis i trans položaju roditeljske gamete i rekombinantne gamete su različite; rekombinantne gamete nakon c.o. u cis položaju su identične roditeljskima nakon c.o. između gena u trans položaju i obrnuto.

     

    http://www.genetika.biol.pmf.unizg.hr/7/Slike/7.6.a..png 

    Vezanost gena može se otkriti test-križanjem i analizom fenotipova potomaka:
    Ako nakon dihibridnog test-križanja ne dobijemo fenotipski omjer 1:1:1:1 to znači da su geni na istom kromosomu, dakle vezani su. Ukoliko se radi o potpunoj vezanosti gena test-križanjem ćemo dobiti dvije fenotipske klase potomaka u omjeru 1:1. Ukoliko se radi o djelomičnoj vezanosti gena test-križanjem ćemo dobiti 4 fenotipske klase potomaka: dvije su roditeljske i javljaju se u velikom broju, a dvije su rekombinantne i javljaju se u malom broju (manje od 50% ukupnog broja potomaka).
    Problem može nastati ukoliko su dva gena na suprotnim krajevima kromosoma (maksimalno udaljeni): u tom slučaju dogodit će se barem jedan krosingover i to u svim stanicama u mejozi – stoga će ½ potomaka biti roditeljski, a ½ rekombinantni potomci. Zbog toga će fenotipski omjer dihibridnog križanja biti 1:1:1:1 kao i u slučaju nezavisne segregacije kada su geni nezavisno smješteni. U takvom je slučaju nemoguće reći da li su geni vezani ili nisu. Da bismo riješili ovaj problem moramo napraviti test-križanje s mužjacima vinske mušice (nema c.o.) ili pratiti nasljeđivanje još jednog svojstva (gena) koji pokazuje vezanost sa već spomenutim genima, dakle treba raditi trihibridno križanje.